N55°25,0' E12°49,7'

Aktuellt

Årsmöte 23 februari

Den 23 februari kl 19.00 har Skanörs Hamnförening årsmöte i Scouthuset.

Kallelsen till Skanörs Hamnförenings årsmöte är nu ute i alla medlemmars mejlkorgar, men finns också att hämta här.

24052_Kallelse_arsmote_2017

Inkomna motioner och valberedningens förslag finns att läsa under rubriken Nyheter

Detaljplanen överklagad

Skanörs hamn och Skanörs Båtklubb (SBK)  skickade  ett gemensamt överklagande till Mark- och miljödomstolen, som domstolen nu avslagit. ( Se under rubriken Nyheter)

Föreningarna vänder sig mot Vellinge kommuns beslut att godkänna detaljplanen del av Skanör 2:2, Skanörs hamn. Främst är det den planerade restaurang- och konferensanläggningen innanför Stens brygga som anses olämplig av flera skäl.  Ett är risken för översvämningar, som i handlingarna illustreras med en nytagen bild på platsen.

När vattennivån steg 1,53 centimeter över det normala den 4 januari slog vattnet in över hela båtuppställningsplatsen och Hamnvägen innanför.

Hamnföreningen och SBK ogillar också den planerade anläggningen för att den tar yta från båtlivet och gör det svårare för badgäster att komma fram till vattnet. De båda föreningarna har möjlighet att söka prövning hos Mark- och Miljööverdomstolen, men det är ännu inte bestämt. Domen kom den 14 februari och vinner laga kraft efter tre veckor.

Klicka här och läs hela skrivelsen:

overklagande-2017-01-04-med-shf

Hytt-Oscars blir kvälls-tapas

Hytt-Oscars har bytt ägare. Ny krögare är Jonas Persson, som tidigare drev Kaptensgården i Falsterbo under sju populära år.

De senaste åren har han varit skolkock på Tångvallaskolan. Tidigare har han arbetat i Österrike.

I Sydsvenskan berättar Jonas att han tänker driva sin nya restaurang i Skanörs hamn tillsammans med familjen. Det blir tapas med öl och vin på kvällen och kafé med glass på dagen som under de senaste åren.

https://www.sydsvenskan.se/2017-02-05/skolkocken-startar-tapasbar-med-hela-familjen-i-skanors-hamn

Raka vägen till hamnen

Hamngatan 20160707

Cykelvägen ner mot hamnen förlängs förbi Rögeriet. Det ingår i etapp två av Vellinge kommuns utveckling av Skanörs hamnområde. Efter starten i fjor skapades en säker väg för cyklister fram till Badhytten och Skanörs Båtklubb. Men det blev en omväg för dem som ville ta raka vägen ner till hamnkajen. Till sommaren breddas den nyanlagda trottoaren på insidan mot Rögeriet och delas upp så att också cyklisterna kan komma fram på laglig väg.

Etapp två av kommunens utvecklingsplan innebär också ombyggnad av området vid Stens brygga. Bryggan blir kvar, men den blir inramad av nya träkonstruktioner.

Vellinge kommun har avsatt tio miljoner för utveckling av Skanörs Hamnområde. Drygt hälften av beloppet förbrukades inför fjorårets säsong, då besökare och båtfolk möttes av nya planteringar, parkeringar med automater och ett soligt trädäck som kallas dansbana men ännu inte har levt upp till sitt namn. Resten av arbetet påbörjas till våren och beräknas bli klart i juni. Det handlar endast om byggnationer på land. Vad som händer i hamnbassängen och med önskemål om en förlängd brygga är inte klart.

Hamndag 5 augusti

Badhytten 20160720 2

Förra året var det full rusch i Skanörs hamn utan extra uppmärksamhet. Badhytten, dansbanan och den varma solen drog storpublik. I år återuppstår traditionen med en hamndag, då alla med intresse för vatten och sjöliv får chans att visa upp sig. Det blir lördagen den 5 augusti klockan 12 – 15.00.

Dagen inträffar mitt i SM-seglingarna i starbåt som arrangeras av Skanörs Båtklubb 4-6 augusti. När aktiviteterna på land avslutas är det lagom att titta mot hamninloppet och se tävlingsbåtarna komma in efter mellandagens race.

Bakom Hamndagen står en grupp som bildats av föreningar och näringsidkare i Skanörs hamn inom kommunens centrumgrupp. Planeringen har just börjat. Vatten och sjöliv ska stå i centrum, men det blir också mat, musik och andra upplevelser.

 

 

 

Höstmöte med visioner

skanors-layout-a4-nr2OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Årets höstmöte slutade med en framtidsvision. Carl Johan Hampf visade hur dagens träbryggor kan bytas mot pontonbryggor på tvären, en idé för medlemmarna i Skanörs Hamnförening att fundera på.

Mötet inleddes med mer verklighetsnära rapporter. Mathias Lindsjö, som är chef för den tekniska enheten i Vellinge kommun, berättade att hamninloppet ska muddras före sista maj nästa år. En ansökan till Transportstyrelsen om att få inseglingsrännan flyttad ska upp till politiskt beslut i december.  Kommunens förslag till nytt arrendeavtal har dröjt därför att det blivit skifte på en tjänstemannapost, men nu är det  på gång. Mathias Lindsjö sa att ambitionen är att skriva ett nytt långsiktigt avtal med Skanörs Hamnförening. Det nuvarande löper ut sista december 2017.

Miljöchefen Ola Gustafsson redogjorde för verksamheters och enskilda personers ansvar för miljön. I hamnen gäller det inte minst  behovet av att skona marken från giftiga båtbottenfärger.

Han sa att den mobila båtbottentvätt som demonstrerats i Skanör kan vara ett bättre alternativ än en spolplatta eftersom den inte släpper ut några giftrester i marken.

Efter den traditionella korvpausen redogjorde ledamöter i styrelsen för läget inom föreningens ansvarsområden. Medlemmarna fick bland annat veta att ekonomin är i ordning, att antalet båtgäster ökade under den gångna säsongen medan husbilarna minskade och att åtta medlemmar lämnar sina båtplatser till nästa sommar.

Carl Johan Hampfs förslag kom som en överraskning på slutet.  Han visade hur en helomläggning i hamnen kan ge runt 160 fasta platser och samtidigt lämna kajerna fria för gästbåtar. Det skulle ske genom att de båda träbryggorna ersätts med flytbryggor i betong på tvären ut från pirarna.

Det är en vision på lång sikt, men ändå att tänka på, ansåg Carl Johan Hampf och fick stöd av ordförande Anders Mattsson.

Bryggorna är slitna och elstolparna behöver bytas ut.

Drygt 40 personer deltog i mötet.

img_6101img_6096

img_6115

Kring borden syns bland andra Gun-Marie Hansson, Thomas Håkansson,Annika Wessel, Marianne Palmkvist Berg, Nils-Erik Erlandsson och Mikael Walhauer 

 

img_6089img_6111

Vellinge kommuns teknikchef Mathias Lindsjö och miljöchef Ola Gustafsson informerade på  Skanörs Hamnförenings höstmöte

 

Erbjuder provturer

på Europas kanaler

268860-aa16dff8ade46cf89364a48a78216bba (1)

Efter 45 års segling och många år på Europas kanaler tröttnade hustrun. Vad göra annat än att sälja båten? Bjarne Nilsson kom på en lösning. Han erbjuder provturer för kompisar i hamnen och andra intresserade.

-Det är så många som frågar hur det är och säger att de gärna vill prova på. De lånar kartor, men de kommer inte iväg, säger Bjarne.

Nu vill han ge de mindre erfarna chansen. Han tar emot ett par-tre gastar per vecka och följer själv med som skeppare.

-Det är ingen charterverksamhet eller servering av ostron och champagne på däck. Jag tänker mig en betalande besättning som har en gemensam skeppskassa och hjälps åt.

I gengäld blir varje dag en upplevelse, lovar Bjarne.

Så är det på kanalerna, menar han.

Istället för att sitta ute på havet och spana mot horisonten glider besättningen fram genom Europa i takt med tranorna. Inte snabbare än att fjärilarna kan landa, lyfta och flyga i kapp. Det tar sex dagar bara förbi Mosels sluttande vinodlingar. Att gå sjövägen genom Bryssel och så småningom komma längs Seine bakvägen in i Bastillien och se kopian av Frithetsgudinnan i Paris. Det är stunder som bara kan upplevas till kanals.

Bjarne tänker ta ner sin båt under våren och hålla den redo för gäster. Han berättar om sina planer vid lördagskaffet på Skanörs Båtklubb och i andra sammanhang som dyker upp.

Båten är av märket Linssen och kallas ibland kanalernas Rolls Royce. Den är byggd för bekvämlighet med en stor salong högst upp och ett frukostrum en trappa ner. Gäster har en egen avdelning i förpiken.

Bjarnes M/Y Nuance med fast plats vid norra piren i Skanör är från 1992. Men modellen byggs fortfarande ett par kilometer utanför Maastricht.

Bjarne och hans hustru Anette ”Nettan” köpte sin kanalbåt 2001. Då hade de tagit sin segelbåt genom kanalerna flera gånger för att segla i Medelhavet under långa perioder. I en artikel i Medlehavskryssarnas tidning Odyssé har de beskrivit hur kanalerna är så mycket mer än en genväg till Europa. (Klicka på länken nedan).

Bjarne Nilsson har lång erfarenhet av sjölivet. Han har arbetat som marknadsdirektör och rest jorden runt under sitt yrkesliv, men på fritiden har han varit som uppslukad av havet sedan han blev sjöscout vid 10 års ålder.

-När klockan på Latinskolan ringde ut klockan tre på lördagarna blev jag anonym fram till söndag kväll, berättar han.

Den unge Bjarne stack snabbt ut till båten i Limhamn och blev kvar till sjöss så länge han kunde.

Föräldrarna var med och startade Limhamns Sjöscoutkår när ungdomarna inte tyckte att Malmö Sjöscoutkår täckte behovet.

Nu hoppas han på nya båtkompisar. Hur transporter och ”rusthållning” ska ordnas kan han diskutera med dem som hör av sig på mejl eller mobil.

Epost: bjarnenilsson@150@gmail.com

Mobil: 070-560 81 18

Odysse 1 2007 (1)

Tyska gäster vanligast i Skanör

DSCN4506_beskuren

Under fjorårets  säsong ökade antalet båtgäster med nio procent, ett klart trendbrott jämfört med de senaste åren. Allra flitigast var tyskar.  De stod för 36 procent av gästnätterna. Tvåa på listan blir danska båtar medan svenska gäster kommer  först på tredje plats.

Här är topplistan. I dessa siffror räknas även antalet betalda husbilsnätter. Det blev som väntat en minskning eftersom kommunen satt en gräns vid tio bilar per natt.

Betalda båt- och husbilsgäster

Nationalitet         Antal

Danmark                  1448

Tyskland                  1582

Sverige                     1045

Norge                           25

Holland                       87

Storbritannien           13

Frankrike                     5

Finland                       10

Schweiz                      41

Belgien                       17

Österrike                    22

Polen                          10

USA                              1

Annan                        26

Totalt                   4332

Skanörsgrabb först över Atlanten

skeppare-ross-till-vanster%2c-magnus-langst-fram-till-hogerwell-done-julian-white-ross-applebey-and-crew-on-board-scarlet-oyster-crossing-the-line-arc-atlantic-rally-for-cruisers-16-36-utc%2c-1st-in-class-and-10th-racing-overall

Skeppare och ägare Ross Applebey med Magnus Ström från Skanör vid bordet  på bilden till vänster. Den andra visar Scarlet Oyster på väg i mål som den första i sin klass.

Magnus Ström från Skanör  var med i besättningen som kom först in i sin klass och blev tia totalt i årets Atlantic Rally for Cruisers (ARC). Det är en 31 år gammal tävling som växer för varje år. I år startade 72 båtar från Gran Canaria och fler anslöt sig vid stoppet i Kap Verde. Runt ett ett hundratal besättningar firade ankomsten och resultatet i karibiska St Lucia.  Men för Pauline af Skanör blev det riktigt tråkigt.

Medan feststämningen spred sig över lägret i Rodney Bay Marina i St Lucia utbröt en brand  på den svenskägda båten, som är en Swan på 76 fot.  En  person var kvar ombord och kände röklukt. Hela besättningen kom snabbt tillbaka och med hjälp av utrustning från den egna båten och från grannbåtar kunde de släcka elden. Men skadorna blev stora enligt en artikel i tidningen Yachting world (se bifogad länk).

http://www.yachtingworld.com/news/crew-fight-to-save-arc-yacht-after-fire-takes-hold-and-rages-on-board-

Tidningen berättar om en del annan dramatik under den runt sex veckor långa tävlingen från Gran Canaria till Karibien. En tysk familj räddades  sedan deras 39 fot långa yacht började ta in vatten. Båten sjönk några timmar senare. Masten på en Bavaria föll. En besättningsman på en annan båt blev sjuk och hämtades med helikopter.

För Magnus Ström har det besvärligaste varit värmen, enligt rapporterna till föräldrarna Eva Tildborn-Ström och Mikael Ström. Under en period öste regnet ner så att alla luckor måste vara stängda i värsta värmen. Men Magnus och kompisarna kom till Rodney Bay Marina  tidigare än de trodde och först av alla i klass C.

De seglar en Oyster Lightware 48 som heter Scarlet Oyster. Den har varit med i ARC flera gånger tidigare och i många andra stora race. Skepparen heter Ross Applebey.

Magnus är uppvuxen i Skanör, men bor i England.

pauline-av-skanor

Även Pauline af Skanör deltog i racet, men i hamn utbröt en brand ombord. Denna bild är tagen av en annan aktuell Atlant-seglare, Thomas Veber, som såg Pauline utanför Las Palmas.

http://www.scarletoyster.com/blog.html

https://www.facebook.com/ScarletOyster/

 

 

”Håll käft och res”

IMG_7284 (2)

Så skriver hamnföreningens medlem Thomas Veber i en bok som kom ut på danska i våras.

Han vill ge alla drömmare en puff ut i verkligheten.

Thomas har mött så många människor som talar om att de egentligen skulle vilja segla dit och dit, men … Det kommer så mycket i vägen och det finns så många ursäkter.

Boken berättar om några som faktiskt tog det stora steget, köpte en båt och gav sig iväg till Brasilien, cyklade till Barcelona eller seglade till Karibien för en överkomlig peng.

Thomas Veber lever som han lär. För några år sedan seglade han i Medelhavet med små barn. Nu är han på väg ut över Atlanten med familjen.  Tobago i Karibien är ett av målen.