N55°25,0' E12°49,7'

Aktuellt

20170724:
IMG_8158 (2)

Emma Bergvall trivs med sitt sommarjobb som vikarierande hamnkapten.

Hamnkapten med gott humör
– Allt händer på en gång, sa Emma Bergvall glatt före en ny rusch ut på bryggorna.
Många dagar har hon haft fullt upp som vikarierande hamnkapten. Den ena stora gästbåten efter den andra har sökt plats medan unga seglare tagit sig in och ut ur hamnen.
Emma Bergvall stortrivs med sitt sommarjobb. Hon är dotter till ordinarie hamnkapten Clifford Bergvall och kan sina knopar. En och annan hemmagjord lösning har hon blivit förvånad över.
– Men alla gäster är trevliga och de flesta är bra på att förtöja, säger hon.
Under förra veckan var det högtryck i hamnen. Vissa dagar trängdes gästbåtar i flera rader utanför pollare och bryggnockar. Kajerna fylldes av landväga semesterfirare även när det regnade.
– Det är köer överallt, suckade någon i väntan på en kaffemugg i onsdagens solsken.

IMG_8160 (3)

Och så var det regn igen. Det är en omväxlande sommar, men Emma trivs även när det öser ner utanför hamnkontoret.

IMG_8172 (2)

Hamnkontoret är nyrenoverat för året.

Seg start på gästlivet
Men starten på sommaren har varit seg. Första veckan i juli hade antalet gästande båtar har minskat med nio procent jämfört med samma period i fjor. Främst är det båtar i storleksklassen 11-12.99 meter som inte är lika flitiga. Men med husbilar inräknat ökar trafiken totalt. Emma har inte haft många ödsliga dagar på det nyrenoverade hamnkontoret. När det är tomt på besökare har hon gott om andra uppgifter, som att skriva manualer och städa upp i skåpet med flytvästar till låns.
Ordförande i Skanörs Hamnförening, Mats Lundwall, hoppas att några intensiva veckor väntar. Det avslagna båtlivet under första halvan av sommaren har gjort att hamnföreningen tappat en tusenlapp i intäkter från gästbåtar jämfört med samma tid i fjor. Sammantaget är läget ändå ganska bra med tanke på alla blåsiga och regniga dagar.

20170720
Veckans torsdagssegling:

Magica är tillbaka. Det är Stefan Johanssons Maxi Magic som seglade flitigt i fjor, men inte varit med tidigare i år. Däremot var Richard Roth från Falsterbokanalen inte med den här gången.
Mosquito vann, men toppen resultatlistan totalt är densamma. Johan Granqvist leder med Billabong, Richard Roth ligger tvåa med X:ar och Björn Boklund trea med Mosquito.
Torsdagsseglingarna arrangeras av Skanörs Båtklubb med start kl 19.00
http://skanorsbatklubb.se/

20 juli
Start: Start 1, Finishes: Place
Placering Båtnamn Båttyp Club Skeppare Place Points
1 Mosquito Aphrodite 101 Björn Boklund 1 1.0
2 Billabong J-80 Johan Granqvist 2 2.0
3 Magica Maxi Magic Stefan Johansson 3 3.0

Sailwave Scoring Software 2.19.8


20170717

SBK:s torsdagsseglingar:
Hård kamp mellan spjuten

Senaste torsdagsseglingen blev en kamp mellan de snabba spjuten. Det var jämnt och tufft i en vind på tio meter per sekund. Mosquito vann. Skeppare Björn Boklund och hans besättning fick upp sin Aphrodite 101 i en fart på 11 knop med spinacker. Richard Roth från Falsterbokanalen kom på andra plats efter att ha seglat ensam med sin X 43:a. Johan Granqvist sommarens torsdagsseglingar totalt, men fick nöja sig med en tredje plats i senaste omgången.
Tävlingarna arrangeras av Skanörs Båtklubb varje torsdag klockan 19.00, utom den första torsdagen i augusti då Starbåts-eliten anländer för att segla SM.
Resultat på www.skanorsbatklubb.se

DSCN5552

Senaste torsdagens vinnarbåt Mosquito forsade fram i 11 knop. Denna bild är dock tagen en tidigare torsdag.

DSCN5530 Roth

Richard Roth från Falsterbokanalen seglar sin X 43:a ensam. Han kom tvåa i torsdags och ligger på samma plats totalt.

DSCN5550

Johan Granqvist leder totalt med J 80 Billabong.


Styrelsemötet 12 juni:

Kranförare sökes

Fler kranförare behövs när den planerade spolplattan står klar vid årets upptagning. Ralf Blomgren, som är teknikansvarig i styrelsen, föreslog att ett gäng utbildas för att kunna hjälpa till. Alla medlemmar som är intresserade är välkomna att anmäla sig till styrelsen@skanorshamn.se
Spolplattan blev valet vid ett medlemsmöte i maj. Miljölagen kräver att båtarna tvättas på ett sätt som skonar omgivningen. Giftiga färger får inte läcka ut i marken. Nu är det full fart på planeringen.
En spolplatta med uppsamlingsduk ska byggas vid den nuvarande kranen. Markprover har tagits på tre punkter vid kajen. Resultatet var över förväntan. Troligen räcker det att lyfta upp det övre marklagret och lägga tillbaka när bygget är klart.
Enligt en offert kan arbetet starta andra veckan i augusti. Styrelsen beslöt tillsätta en arbetsgrupp som ska gå igenom alla detaljer. Hur ska tvätten ordnas utan att det blir köer vid upptagningen? Behövs stänkskydd? Högtryckstvättar? Det är många frågor att besvara.
Styrelsens ledning har haft ett möte med Vellinge kommuns tjänstemän om ett framtida arrende. Det kan sträcka sig på önskat lång tid, men några belopp har ännu inte nämnts. Diskussionerna fortsätter. Ett avtalsförslag väntas tidigast i slutet av augusti.
Gästsäsongen har börjat ungefär som i fjor, trots den blåsiga våren. Det är en liten ökning på katamaraner och båtar längre än 15 meter och en nedgång i klassen 12-12.99 meter, men det handlar om små förändringar och kan vara tillfälligheter.
Intäktsmässigt noteras en ökning från årsskiftet och fram till 11 juni. Det beror på att husbilsparkeringen kom igång sent förra året. Då infördes en gräns på tio husbilar åt gången som gäller även i år. Flera ledamöter i styrelsen hade noterat att det råder hård konkurrens om dessa platser.
Även övriga lägesrapporter talar för att verksamheten löper lugnt vidare. Hamnvärdsskapet har fungerat bra hittills. Båtarna är i sjön, utom någon som står kvar för reparation. Vaggorna är undanstuvade. Och kassan är i ordning.
Nästa styrelsemöte är planerat den 10 juli

Hamninloppet muddrat
Ordningen är återställd. Hamninloppet är muddrat till ett djup på tre och en halv meter.
Det hann bli en hel del grundstötningar i den senaste tidens lågvatten. Sanden hade hopat sig så att det fläckvis inte var så mycket mer än en meter djupt mellan pirarna. Vellinge kommun har planerat muddring, men arbetet har blivit försenat.
Fredagen efter Kristi Himmelsfärdsdagen blev det av.
Den uppmuddrade sanden kördes med dumpers till stranden på norra sidan av hamnen.

IMG_7631
Extra trångt under arbetsdagen
IMG_7632

Skådespel för Skanörare och gäster under långhelgen kring Kristi Himmelsfärds-dagen.

IMG_6404 (1)

Sanden som tas upp kördes till stranden på norra sidan som välbehövlig påfyllning.

IMG_7364 (2)

Hög tid märka båtarna
Båtarna på plats och masterna på. Nu är det också dags att markera hemmabåtarna så att hamnvärdarna slipper undra. Klistermärken med platsnummer finns att hämta på hamnkontoret, hälsar hamnkaptenen Clifford Bergvall alla medlemmar i Skanörs Hamnförening.

IMG_7428 Mats Lundwall
Mats Lundwall, ordförande i Skanörs Hamnförening.

Skifte i styrelsen
Mats Lundwall tar över som ordförande i Skanörs Hamnförening sedan Anders Mattsson avgått. Han har varit vice ordförande och är väl insatt i det arbete som nu förestår. Skiftet gjordes vid ett extra styrelsemöte då också valberedningens ordförande Carl-Johan Hampf var närvarande.
Så här skriver styrelsen till föreningens medlemmar.
”Vid möte i styrelsen den 15:e maj i närvaro av representant för valberedningen annonserade Anders Mattssons sin omedelbara avgång som ordförande och ledamot, vilket vi beklagar.
Styrelsen under Anders Mattssons ledning har fungerat mycket väl och beredskap för eventuella frånfällen är hanterat genom att vice ordförande Mats Lundwall omedelbart tillträder posten samt att styrelsen i övrigt förblir intakt. Vi har ett antal betydande frågor att lösa i föreningen. Medlemsmötet angående båtbottentvätt den 10 maj , en fokusfråga, gav en tydlig vägledning till styrelsen om vilken lösning vi kommer att arbeta för. Ytterligare en betydande fråga för styrelsen att fokusera är ett nytt avtal med Vellinge Kommun , där ett avtalsförslag förväntas oss tillhanda under maj/juni, enligt tjänstemän på kommunen. Utöver detta löper den normala säsongmässiga driften av hamnen icke att förakta.
Vi har stora krav på oss i styrelsen och hoppas på en positiv medverkan från föreningens medlemmar.”
Mer om extra medlemsmötet den 10 maj finns att läsa längre ner.

IMG_7376 (2)
Parkering för medlemmar i Skanörs Hamnförening fungerar som förra sommaren.
Ring Vellinge kommuns växel, 040-42 50 00, och beställ ett kort att sätta i vindrutan. Det skickas hem med post.
Men i år kan kortet endast användas till en bil. Det innehåller ett registreringsnummer.

IMG_7191 (2)

Ny inseglingsränna
Skanörs hamn har fått en ny inseglingsränna.
Rännan går nu i bäring 170 och ska förhoppningsvis minska behovet av muddring som krävdes återkommande i den gamla rännan. Ensmärkena för den gamla rännan tas bort inom kort och så småningom kommer eventuellt en ny enslinje att etableras. Skanörs hamnförening planerar också att ändra fyrens sektorer så att det blir en vit ledande sektor i inseglingen.
Två kardinal märken har placerats, ett väster om hamnen och ett norr om den tre meters uppgrundning som växer ut från sandfångaren.
I själva hamninloppet är det grunt och där sker muddring inom två veckor.
Ändringen finns publicerad i Ufs (Underrättelser för sjöfarande). Gå in på Sjöfartsverkets hemsida för att se Ufs notisen eller klicka på länken här:

http://www.sjofartsverket.se/WebUFS/image.aspx?ufsid=7279
Medlemsmötet valde spolplatta
Hamnföreningens medlemsmöte valde spolplatta trots styrelsens rekommendation.
Det visade sig vid en handuppräckning sedan arbetsgruppen presenterat sin utredning. Två deltagare röstade för mobil båtbottentvätt. Betydligt fler för spolplatta. En del avstod.
Ordförande Anders Mattsson reserverade sig mot beslutet.
Röstningen föregicks av en livlig debatt, där Björn Boklund, Alf Larsén, Ralf Blomgren och Mats Lundwall talade för den arbetsgrupp som undersökt alternativen och Anders Mattson argumenterade för den mobila båtbottentvätten Hullwasher.
I måndags enades hamnföreningens styrelse om en rekommendation som gick ut på att lösa det akuta behovet med en mobil båtbottentvätt och att fortsätta utreda möjligheterna att bygga en spolplatta. Ett argument för det beslutet var tiden.
Till hösten måste det finnas ett sätt att tvätta båtbottnar utan att giftig färg läcker ut i omgivningen. Det är ett krav i miljölagen. Skanörs hamn fick ett års dispens, men nu är det bråttom. En arbetsgrupp som tillsattes vid årsmötet har gjort en utredning som presenterades för medlemmarna vid ett extra möte igår. Gruppens förslag är en spolplatta med uppsamlingsduk i marken. Det är en enklare form av spolplatta som enligt redogörelsen vid gårdagens möte beräknas kosta runt 500 000 kronor inklusive markundersökning plus cirka 10 000 kronor per år i drift. Enligt vad som sades på medlemsmötet kan en platta börja byggas vid kajen i mitten av augusti och stå klar till upptagningarna i september.
Vid måndagens styrelsemöte ville ledamöterna veta mer om förutsättningarna. Tiden ansågs knapp. Därför förordades den mobila båtbottentvätt som länge varit på tal, en Hullwasher som suger upp gifterna i ett filter. Det är en flyttbar anläggning som kan säljas om föreningen vill ha en annan lösning på sikt.
Men majoriteten av medlemmarna på onsdagens möte ville alltså annorlunda. Det var närmare 40-talet medlemmar som samlades i Scouthuset. En nackdel med spolplatta är logistiken. Möjligen kan båtarna tas upp till tvätt och sättas tillbaka före upptagningen. Finansieringen är också en fråga som ska diskuteras vidare.

src=”http://www.skanorshamn.se/wp-content/uploads/2017/04/IMG_7161-2-300×300.jpg” alt=”IMG_7161 (2)” width=”300″ height=”300″ class=”alignnone size-medium wp-image-1248″ />
Lifbåt 416 på väg ner i vattnet 2017

Roddarna ordnar dans
Skanör Falsterbo Lifbåtsroddarelag firar sitt 25-årsjubileum genom att ordna allmän dans på den nya banan i Skanörs hamn. Det och mycket annat om en aktiv sommar berättade Johan Ullenby innan Lifbåt 416 sjösattes den 1 maj. Den 17 juni seglar – eller ror – laget till Gislöv för att delta i en veteranbåtsdag.
Den traditionella sjösättningen lockade ovanligt mycket folk i år. Vellinge kulturskolas unga musiker spelade och Vellinges kommunalråd Carina Wutzler talade innan den 150 år gamla klenoden lyftes över kajen.
Carina Wutzler beskrev hamnen som kommunens pärla. Hon betonade båtlivets värde och försäkrade att inget av det mysiga ska förstöras, bara utvecklas. Det finns en ny detaljplan som tillåter fler verksamheter och som enligt Carina Wutzler kan förlänga säsongen. Stens brygga ska bli större och mer tillgänglig, men först till nästa säsong.
Johan Ullenby berättade om Lifbåt 416, som i höstas var med och drog in 65 miljoner kronor till världens barn. Båten skänktes av drottning Victoria som tack för att engelska sjömän räddats. Den användes i Skanör till 1939 och stod på Falsterbo Museum i många år. Roddarlelaget ingrep när den riskerade att bli skrotad. För tio år sedan byggde de också ett lifbåtsskjul efter gammal modell.

IMG_7147 (2)IMG_7140 (2)IMG_7154 (2)

IMG_6790

Jonas öppnar till pingst
På pingstafton, den 3 juni, är det dags. Det hoppas Jonas Person som är i full gång med att förvandla Hytt-Oscars till sin egen restaurang. J Persson, ska stället heta.
Glassluckorna blir kvar, liksom de vita träväggarna i sitthörnan inomhus. Men köket byggs om och kaklas för att klara nya krav. Det blir enkelt båttilltugg med kaffe på dagarna, men tapas, öl och vin på kvällarna.
En framtidsdröm är att glasa in en del av terrassen och locka med soppa om söndagarna. När Jonas Persson drev Kaptensgården i Falsterbo för sju år sedan ordnade han underhållning av kända artister i champagnebaren såväl som luciatåg och karaoke-kvällar i puben. Ingen omöjlighet med ett och annat event i hamnen heller.
Men nu gäller det att bli klar. Jonas gör ombyggnadsarbetet själv tillsammans med en kompis. Samtidigt sköter han sitt jobb på Tångvallaskolan, där han varit kökschef under de senaste åren. Han är dessutom deltidsbrandman och pappa till fyra barn.
Hytt-Oscars röda stuga blir Jonas fjärde restaurang. Han har hela familjen till hjälp. Hustrun Mia är proffs på inredning, mamma är ekonom och pappa ska arbeta i restaurangen som han gjorde även på Kaptensgårdens tid.
Det är inget hux flux-projekt. Jonas Persson berättar att han redan 2014 började prata med Hytt-Oscars förre ägare Leif Nilsson om att ta över.

IMG_6840IMG_6838

IMG_6839
Kvar på Haken
En parallell till vraket utanför Lernacken i Malmö? Den danska motorbåten som strandade vid Västra haken i slutet av sommaren ligger kvar. Ägaren saknade försäkring. Därmed blir det troligen Vellinge kommuns huvudvärk.
Frågan är om det går att få bort den nu eller om den ska förfalla ännu mer. Båten hamnade för långt in på grunt vatten för att kunna bogseras.
Ett liknande haveri inträffade utanför Lernacken för några år sedan. Ägaren av en ombyggd fiskebåt navigerade fel och hamnade utanför farleden. Han stämdes senare av Malmö kommun.

Årsmötet sa nej till nya regler för båtplats
Det blev inte båtbottentvätten utan en motion om regler för byte och övertagande av båtplats som orsakade längsta debatten på Skanörs Hamnförenings årsmöte i februari.
I motionen föreslogs att en medlem som skaffar en båt som inte går in på den gamla platsen får förtur i kön till en ny. Motionen innehöll också förslag som kan underlätta för en delägare att överta en båtplats.
Mötets deltagare hade en rad invändningar. Det befarades att nya regler kan skapa nya orättvisor och öppna för mygel. Motionen avvisades. Det bestämdes enhälligt att frågan om nya regler får vänta till nästa årsmöte.
Däremot vållade en motion om båtbottentvätt inte så lång diskussion som vid tidigare möten. En arbetsgrupp är tillsatt för att göra en grundlig utredning, men styrelsen har redan mandat att köpa en föreslagen mobil anläggning, om det anses lämpligt. Till hösten måste tvätten av giftiga båtfärger ske på ett sätt som skonar miljön. Det är hamnföreningens och även enskilda båtägares ansvar, enades mötet efter ett antal frågor. Båtägarnas ansvar ska skrivas in i avtalen.
Drygt ett 30-tal medlemmar kom till årsmötet. Det hade varit fler om det inte hade varit februarilov, framförde en deltagare med hälsning från flera medlemmar. Styrelsens ordförande Anders Mattsson lovade att nästa årsmöte inte ska hållas i vecka 8.

Hela styrelsen omvaldes enligt valberedningens förslag.
Endast i valberedningen blev det ett byte. Olof Lundqvist går in som suppleant efter Joh Fredén som lämnat föreningen.
Styrelse, revisorer och valberedning presenteras längre ner på sidan.
Klicka på kallelse och motioner här:
Motion 2017 SHF 2 Sekr (1)

Förslag på motion spolplatta (1)24052_Kallelse_arsmote_2017

I korvpausens vimmel…

IMG_6630 (2)IMG_6636 (2)IMG_6640 (2)IMG_6642 (2)

IMG_6652 (2)

Bild 1: Richard Rydén, Henrik Ohm, Christer Ohm, Carl-Johan Hampf
2. Bertil Lindström och Douglas Bartel
3. Christian Wernhult och Alf Larsén
4. Gunnel Nilsson och Marianne Palmkvist Berg
5. Nils-Erik Erlandsson och Torbjörn Larsson

Styrelse 2017
Styrelsens ordförande för en tid av ett år: Anders Mattsson
Ordinarie styrelseledamöter, mandattid 2 år:
Ralf Blomgren, Dan Dölling, Per Fridlund, Anders Mattssem-on, Mats Lundwall, Tore Smith, Anders Mattsson, Britt-Marie Bergström.
Suppleanter: Leif Göransson, Clifford Bergvall, Hans Ekberg.

Revisorer: Richard Rydén, Henrik Ohm
Revisorssuppleanter:Gunnel Nilsson, Mikael Ström

Valberedning: Carl-Johan Hampf, ordförande, Thomas Håkansson, Ulf Lindström och Kenneth Parnefjord. Suppleant: Olof Lundqvist.

HLR-kurserna avslutade
Sex personer deltog i vårens sista HLR-kurs i hamnföreningens regi.
Bertil Lindström säger att han gärna ställer upp fler gånger om någon vill samla ihop ett gäng deltagare.
Han har hållit en serie kurser under mars månad tillsammans med Skanörs hamnförenings säkerhetsansvarige Leif Göransson.

IMG_6873 (2)IMG_6888 (2)

IMG_6891IMG_6898 (2)På bilderna syns Ulla Johansson lägga sin man Leif i framstupa sidoläge. Per-Magnus och Ulla-Britt Andersson hjälps åt med HLR och hjärtstartare. Bertil Lindström leder lektionen med assistans av Leif Göransson.

Klart för kallbadhus
Skanörs Hamnförening och Skanörs Båtklubb har bestämt sig för att inte gå vidare med sitt överklagande av detaljplanen för hamnområdet efter Mark- och miljödomstolens avslag. Det innebär sannolikt att det blir tillåtet att bygga ett kallbadhus vid uppläggningsplatsen innanför Stens brygga. Kritiker anser att det snarare är en restaurang- och konferensanläggning eftersom huset byggs på land.
I planen finns också utrymme för hoddor med verksamheter och en spolplatta. Men mycket pekar på att spolplattan ersätts av en mobil anläggning för båtbottentvätt. (Se texten om årsmötet.)
Båtklubben och hamnföreningen överklagade förslaget till detaljplan främst av tre skäl. Den föreslagna anläggningen anses strida mot strandrätten eftersom den ska ha ett trädäck ner till stenpiren och bryggan. Därmed kan allmänheten avskräckas från att passera, menade föreningarna. Det finns risk för översvämningar vid höga havsnivåer vilket senast visade sig i början av januari när vattnet slog in över båtuppläggningsplatsen och Hamnvägen. Anläggningen anses också inkräkta på båtlivet eftersom den tar en del av uppläggningsytan.
Mark- och miljödomstolen avslog överklagandet med hänvisning till en rad paragrafer ur plan- och bygglagen (PBL).
I den första påpekas att domstolen endast kan upphäva ett beslut om det strider mot en rättsregel. Kommunens beslut att anta planen anses ha fattats på ett korrekt sätt.
I övrigt hänvisar domstolen till länsstyrelsens och Vellinge kommuns bedömningar. Det är ett känsligt område och strandskyddet upphävs på delar av ytan, men domstolen litar på de miljökonsekvensbeskrivningar som presenterats. Som svar på översvämningsrisken nämns Vellinge kommuns handlingsplan för skydd mot högre havsnivåer.
Klicka och läs domen här:

Växjö TR P 206-17 Dom 2017-02-14

Skanörs hamn och Skanörs Båtklubb (SBK)  skickade  ett gemensamt överklagande till Mark- och miljödomstolen, som domstolen nu avslagit.

Klicka här och läs hela skrivelsen:

overklagande-2017-01-04-med-shf

Hamngatan 20160707

Vägbygge får vänta till hösten
Vellinge kommuns arbete med Skanörs hamn skjuts upp till hösten.
Efter förra årets upprustning med dansbana, planteringar och markförbättringar planerades en fortsättning. Cykelvägen ner mot hamnen skulle förlängas förbi Rögeriet och ett trädäck byggas innanför Stens brygga. Möjligen kommer någon detalj igång före säsongen, men det mesta får vänta.
Förklaringen från kommunens ansvariga är att Skanörs Hamnförenings och Skanörs Båtklubbs överklagande av en ny detaljplan har fördröjt byggstarten.(Se ovan) Detaljplanen är godkänd, men arbetet kommer igång för sent för att hinna bli klart till högsäsongen.
Etapp två av kommunens utvecklingsplan innebär också ombyggnad av området vid Stens brygga. Bryggan blir kvar, men den blir inramad av nya träkonstruktioner.
Vellinge kommun har avsatt tio miljoner för utveckling av Skanörs Hamnområde. Drygt hälften av beloppet förbrukades inför fjorårets säsong, då besökare och båtfolk möttes av nya planteringar, parkeringar med automater och ett soligt trädäck utanför båtklubbens hus, kallat dansbana. Resten av arbetet skulle påbörjats till våren och stått klart till midsommar.
Det handlar endast om byggnationer på land. Vad som händer i hamnbassängen och med önskemål om en förlängd brygga är inte klart.

Hamndag 5 augusti

Badhytten 20160720 2

Förra året var det full rusch i Skanörs hamn utan extra uppmärksamhet. Badhytten, dansbanan och den varma solen drog storpublik. I år återuppstår traditionen med en hamndag, då alla med intresse för vatten och sjöliv får chans att visa upp sig. Det blir lördagen den 5 augusti klockan 12 – 15.00.

Dagen inträffar mitt i SM-seglingarna i starbåt som arrangeras av Skanörs Båtklubb 4-6 augusti. När aktiviteterna på land avslutas är det lagom att titta mot hamninloppet och se tävlingsbåtarna komma in efter mellandagens race.

Bakom Hamndagen står en grupp som bildats av föreningar och näringsidkare i Skanörs hamn inom kommunens centrumgrupp. Planeringen har just börjat. Vatten och sjöliv ska stå i centrum, men det blir också mat, musik och andra upplevelser.

 

 

 

Höstmöte med visioner

skanors-layout-a4-nr2OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Årets höstmöte slutade med en framtidsvision. Carl Johan Hampf visade hur dagens träbryggor kan bytas mot pontonbryggor på tvären, en idé för medlemmarna i Skanörs Hamnförening att fundera på.

Mötet inleddes med mer verklighetsnära rapporter. Mathias Lindsjö, som är chef för den tekniska enheten i Vellinge kommun, berättade att hamninloppet ska muddras före sista maj nästa år. En ansökan till Transportstyrelsen om att få inseglingsrännan flyttad ska upp till politiskt beslut i december.  Kommunens förslag till nytt arrendeavtal har dröjt därför att det blivit skifte på en tjänstemannapost, men nu är det  på gång. Mathias Lindsjö sa att ambitionen är att skriva ett nytt långsiktigt avtal med Skanörs Hamnförening. Det nuvarande löper ut sista december 2017.

Miljöchefen Ola Gustafsson redogjorde för verksamheters och enskilda personers ansvar för miljön. I hamnen gäller det inte minst  behovet av att skona marken från giftiga båtbottenfärger.

Han sa att den mobila båtbottentvätt som demonstrerats i Skanör kan vara ett bättre alternativ än en spolplatta eftersom den inte släpper ut några giftrester i marken.

Efter den traditionella korvpausen redogjorde ledamöter i styrelsen för läget inom föreningens ansvarsområden. Medlemmarna fick bland annat veta att ekonomin är i ordning, att antalet båtgäster ökade under den gångna säsongen medan husbilarna minskade och att åtta medlemmar lämnar sina båtplatser till nästa sommar.

Carl Johan Hampfs förslag kom som en överraskning på slutet.  Han visade hur en helomläggning i hamnen kan ge runt 160 fasta platser och samtidigt lämna kajerna fria för gästbåtar. Det skulle ske genom att de båda träbryggorna ersätts med flytbryggor i betong på tvären ut från pirarna.

Det är en vision på lång sikt, men ändå att tänka på, ansåg Carl Johan Hampf och fick stöd av ordförande Anders Mattsson.

Bryggorna är slitna och elstolparna behöver bytas ut.

Drygt 40 personer deltog i mötet.

img_6101img_6096

img_6115

Kring borden syns bland andra Gun-Marie Hansson, Thomas Håkansson,Annika Wessel, Marianne Palmkvist Berg, Nils-Erik Erlandsson och Mikael Walhauer 

 

img_6089img_6111

Vellinge kommuns teknikchef Mathias Lindsjö och miljöchef Ola Gustafsson informerade på  Skanörs Hamnförenings höstmöte

 

Erbjuder provturer

på Europas kanaler

268860-aa16dff8ade46cf89364a48a78216bba (1)

Efter 45 års segling och många år på Europas kanaler tröttnade hustrun. Vad göra annat än att sälja båten? Bjarne Nilsson kom på en lösning. Han erbjuder provturer för kompisar i hamnen och andra intresserade.

-Det är så många som frågar hur det är och säger att de gärna vill prova på. De lånar kartor, men de kommer inte iväg, säger Bjarne.

Nu vill han ge de mindre erfarna chansen. Han tar emot ett par-tre gastar per vecka och följer själv med som skeppare.

-Det är ingen charterverksamhet eller servering av ostron och champagne på däck. Jag tänker mig en betalande besättning som har en gemensam skeppskassa och hjälps åt.

I gengäld blir varje dag en upplevelse, lovar Bjarne.

Så är det på kanalerna, menar han.

Istället för att sitta ute på havet och spana mot horisonten glider besättningen fram genom Europa i takt med tranorna. Inte snabbare än att fjärilarna kan landa, lyfta och flyga i kapp. Det tar sex dagar bara förbi Mosels sluttande vinodlingar. Att gå sjövägen genom Bryssel och så småningom komma längs Seine bakvägen in i Bastillien och se kopian av Frithetsgudinnan i Paris. Det är stunder som bara kan upplevas till kanals.

Bjarne tänker ta ner sin båt under våren och hålla den redo för gäster. Han berättar om sina planer vid lördagskaffet på Skanörs Båtklubb och i andra sammanhang som dyker upp.

Båten är av märket Linssen och kallas ibland kanalernas Rolls Royce. Den är byggd för bekvämlighet med en stor salong högst upp och ett frukostrum en trappa ner. Gäster har en egen avdelning i förpiken.

Bjarnes M/Y Nuance med fast plats vid norra piren i Skanör är från 1992. Men modellen byggs fortfarande ett par kilometer utanför Maastricht.

Bjarne och hans hustru Anette ”Nettan” köpte sin kanalbåt 2001. Då hade de tagit sin segelbåt genom kanalerna flera gånger för att segla i Medelhavet under långa perioder. I en artikel i Medlehavskryssarnas tidning Odyssé har de beskrivit hur kanalerna är så mycket mer än en genväg till Europa. (Klicka på länken nedan).

Bjarne Nilsson har lång erfarenhet av sjölivet. Han har arbetat som marknadsdirektör och rest jorden runt under sitt yrkesliv, men på fritiden har han varit som uppslukad av havet sedan han blev sjöscout vid 10 års ålder.

-När klockan på Latinskolan ringde ut klockan tre på lördagarna blev jag anonym fram till söndag kväll, berättar han.

Den unge Bjarne stack snabbt ut till båten i Limhamn och blev kvar till sjöss så länge han kunde.

Föräldrarna var med och startade Limhamns Sjöscoutkår när ungdomarna inte tyckte att Malmö Sjöscoutkår täckte behovet.

Nu hoppas han på nya båtkompisar. Hur transporter och ”rusthållning” ska ordnas kan han diskutera med dem som hör av sig på mejl eller mobil.

Epost: bjarnenilsson@150@gmail.com

Mobil: 070-560 81 18

Odysse 1 2007 (1)

Tyska gäster vanligast i Skanör

DSCN4506_beskuren

Under fjorårets  säsong ökade antalet båtgäster med nio procent, ett klart trendbrott jämfört med de senaste åren. Allra flitigast var tyskar.  De stod för 36 procent av gästnätterna. Tvåa på listan blir danska båtar medan svenska gäster kommer  först på tredje plats.

Här är topplistan. I dessa siffror räknas även antalet betalda husbilsnätter. Det blev som väntat en minskning eftersom kommunen satt en gräns vid tio bilar per natt.

Betalda båt- och husbilsgäster

Nationalitet         Antal

Danmark                  1448

Tyskland                  1582

Sverige                     1045

Norge                           25

Holland                       87

Storbritannien           13

Frankrike                     5

Finland                       10

Schweiz                      41

Belgien                       17

Österrike                    22

Polen                          10

USA                              1

Annan                        26

Totalt                   4332

Skanörsgrabb först över Atlantenn

skeppare-ross-till-vanster%2c-magnus-langst-fram-till-hogerwell-done-julian-white-ross-applebey-and-crew-on-board-scarlet-oyster-crossing-the-line-arc-atlantic-rally-for-cruisers-16-36-utc%2c-1st-in-class-and-10th-racing-overall

Skeppare och ägare Ross Applebey med Magnus Ström från Skanör vid bordet  på bilden till vänster. Den andra visar Scarlet Oyster på väg i mål som den första i sin klass.

Magnus Ström från Skanör  var med i besättningen som kom först in i sin klass och blev tia totalt i årets Atlantic Rally for Cruisers (ARC). Det är en 31 år gammal tävling som växer för varje år. I år startade 72 båtar från Gran Canaria och fler anslöt sig vid stoppet i Kap Verde. Runt ett ett hundratal besättningar firade ankomsten och resultatet i karibiska St Lucia.  Men för Pauline af Skanör blev det riktigt tråkigt.

Medan feststämningen spred sig över lägret i Rodney Bay Marina i St Lucia utbröt en brand  på den svenskägda båten, som är en Swan på 76 fot.  En  person var kvar ombord och kände röklukt. Hela besättningen kom snabbt tillbaka och med hjälp av utrustning från den egna båten och från grannbåtar kunde de släcka elden. Men skadorna blev stora enligt en artikel i tidningen Yachting world (se bifogad länk).

http://www.yachtingworld.com/news/crew-fight-to-save-arc-yacht-after-fire-takes-hold-and-rages-on-board-

Tidningen berättar om en del annan dramatik under den runt sex veckor långa tävlingen från Gran Canaria till Karibien. En tysk familj räddades  sedan deras 39 fot långa yacht började ta in vatten. Båten sjönk några timmar senare. Masten på en Bavaria föll. En besättningsman på en annan båt blev sjuk och hämtades med helikopter.

För Magnus Ström har det besvärligaste varit värmen, enligt rapporterna till föräldrarna Eva Tildborn-Ström och Mikael Ström. Under en period öste regnet ner så att alla luckor måste vara stängda i värsta värmen. Men Magnus och kompisarna kom till Rodney Bay Marina  tidigare än de trodde och först av alla i klass C.

De seglar en Oyster Lightware 48 som heter Scarlet Oyster. Den har varit med i ARC flera gånger tidigare och i många andra stora race. Skepparen heter Ross Applebey.

Magnus är uppvuxen i Skanör, men bor i England.

pauline-av-skanor

Även Pauline af Skanör deltog i racet, men i hamn utbröt en brand ombord. Denna bild är tagen av en annan aktuell Atlant-seglare, Thomas Veber, som såg Pauline utanför Las Palmas.

http://www.scarletoyster.com/blog.html

https://www.facebook.com/ScarletOyster/

 

 

”Håll käft och res”

IMG_7284 (2)

Så skriver hamnföreningens medlem Thomas Veber i en bok som kom ut på danska i våras.

Han vill ge alla drömmare en puff ut i verkligheten.

Thomas har mött så många människor som talar om att de egentligen skulle vilja segla dit och dit, men … Det kommer så mycket i vägen och det finns så många ursäkter.

Boken berättar om några som faktiskt tog det stora steget, köpte en båt och gav sig iväg till Brasilien, cyklade till Barcelona eller seglade till Karibien för en överkomlig peng.

Thomas Veber lever som han lär. För några år sedan seglade han i Medelhavet med små barn. Nu är han på väg ut över Atlanten med familjen.  Tobago i Karibien är ett av målen.